Leren en laten leren: méér dan lesgeven
Robin Velner | Docent mens en maatschappij en docent projecten | Kandinsky Molenhoek
Ik werk nu ruim drieënhalf jaar op Kandinsky Molenhoek als docent mens en maatschappij en docent projecten. Naast docent ben ik ook mentor/leerlingcoach en MR-lid (medezeggenschapsraad). Oorspronkelijk wist ik helemaal niet dat ik het onderwijs in wilde. Na de havo begon ik aan een studie Social Work, maar al snel merkte ik dat dit niet bij me paste. Het vak geschiedenis daarentegen heb ik altijd leuk gevonden. Ik ben de lerarenopleiding gaan volgen waar je gelijk in het eerste jaar stage moest lopen. Ik merkte hoe leuk ik het vond om kennis over te dragen en een band met leerlingen op te bouwen. Die ontdekking bracht me waar ik nu ben: docent op een school waar ik me helemaal thuis voel.
Leren door te doen
Mijn werkdagen zijn gevuld met lessen, projecten en begeleidende taken, zoals het organiseren van gastlessen en excursies. Kandinsky Molenhoek is een kleinschalige school met ongeveer 215 leerlingen, waardoor ik vrijwel alle leerlingen ken en een directe, persoonlijke band met hen kan opbouwen. Dat maakt het werk extra waardevol. Naast mijn lessen in mens en maatschappij, waarin geschiedenis en aardrijkskunde samenkomen, geef ik ook het vak projecten. Hierin ontdekken leerlingen hun talenten en interesses door praktijkervaringen op te doen. We koppelen thema’s zoals ‘macht’ of ‘bouw’ aan werkbezoeken en gastlessen, zodat leerlingen leren over beroepen en vaardigheden in de echte wereld. Die combinatie van theorie en praktijk maakt het lesgeven voor mij zo boeiend. Geen dag is hetzelfde en dat houdt het werk uitdagend en inspirerend.
Samen groeien: voor de klas én daarbuiten
Wat mij zo aanspreekt op Kandinsky Molenhoek is de persoonlijke sfeer. Doordat we een klein team zijn, kennen we elkaar goed en zetten we samen de schouders eronder om het onderwijs voor onze leerlingen zo goed mogelijk te maken. Die betrokkenheid zie je ook terug in de manier waarop we met leerlingen omgaan. We willen dat ze niet alleen kennis opdoen, maar zich ook gezien en gewaardeerd voelen. Met plezier naar school komen en ontdekken waar hun talenten liggen. Soms zit dat in een theoretische les, maar net zo goed in praktijkprojecten waar ze nieuwe vaardigheden leren. Zo heb ik onlangs een programmeerproject begeleid waarin leerlingen hun eigen BattleBots bouwden en programmeerden. Samen met collega’s heb ik twee dagen bij ROC Nijmegen geleerd hoe robots te maken om dit weer door te geven aan mijn leerlingen. Nooit gedacht dat ik zelf ooit iets met programmeren zou doen, maar juist die afwisseling maakt mijn werk hier zo interessant. Zo leer ik zelf ook weer iets nieuws!
Leren en laten leren: méér dan lesgeven
Robin Velner | Docent mens en maatschappij en docent projecten | Kandisnky Molenhoek
Van twijfel naar passie voor het onderwijs
Ik werk nu ruim drieënhalf jaar op Kandinsky Molenhoek als docent mens en maatschappij en docent projecten. Naast docent ben ik ook mentor/leerlingcoach en MR-lid (medezeggenschapsraad). Oorspronkelijk wist ik helemaal niet dat ik het onderwijs in wilde. Na de havo begon ik aan een studie Social Work, maar al snel merkte ik dat dit niet bij me paste. Het vak geschiedenis daarentegen heb ik altijd leuk gevonden. Ik ben de lerarenopleiding gaan volgen waar je gelijk in het eerste jaar stage moest lopen. Ik merkte hoe leuk ik het vond om kennis over te dragen en een band met leerlingen op te bouwen. Die ontdekking bracht me waar ik nu ben: docent op een school waar ik me helemaal thuis voel.
Leren door te doen
Mijn werkdagen zijn gevuld met lessen, projecten en begeleidende taken, zoals het organiseren van gastlessen en excursies. Kandinsky Molenhoek is een kleinschalige school met ongeveer 215 leerlingen, waardoor ik vrijwel alle leerlingen ken en een directe, persoonlijke band met hen kan opbouwen. Dat maakt het werk extra waardevol. Naast mijn lessen in mens en maatschappij, waarin geschiedenis en aardrijkskunde samenkomen, geef ik ook het vak projecten. Hierin ontdekken leerlingen hun talenten en interesses door praktijkervaringen op te doen. We koppelen thema’s zoals ‘macht’ of ‘bouw’ aan werkbezoeken en gastlessen, zodat leerlingen leren over beroepen en vaardigheden in de echte wereld. Die combinatie van theorie en praktijk maakt het lesgeven voor mij zo boeiend. Geen dag is hetzelfde en dat houdt het werk uitdagend en inspirerend.
Samen groeien: voor de klas én daarbuiten
Wat mij zo aanspreekt op Kandinsky Molenhoek is de persoonlijke sfeer. Doordat we een klein team zijn, kennen we elkaar goed en zetten we samen de schouders eronder om het onderwijs voor onze leerlingen zo goed mogelijk te maken. Die betrokkenheid zie je ook terug in de manier waarop we met leerlingen omgaan. We willen dat ze niet alleen kennis opdoen, maar zich ook gezien en gewaardeerd voelen. Met plezier naar school komen en ontdekken waar hun talenten liggen. Soms zit dat in een theoretische les, maar net zo goed in praktijkprojecten waar ze nieuwe vaardigheden leren. Zo heb ik onlangs een programmeerproject begeleid waarin leerlingen hun eigen BattleBots bouwden en programmeerden. Samen met collega’s heb ik twee dagen bij ROC Nijmegen geleerd hoe robots te maken om dit weer door te geven aan mijn leerlingen. Nooit gedacht dat ik zelf ooit iets met programmeren zou doen, maar juist die afwisseling maakt mijn werk hier zo interessant. Zo leer ik zelf ook weer iets nieuws!
Bezoekadres
De Meeuwse Acker 20-20
6546 DZ Nijmegen
Postadres
Postbus 6618 GC Nijmegen
Telefoonnummer
024-2037700
E-mailadres
info@vocampus.nl
Privacy | Disclaimer | Cookieverklaring |